SIAMO DI NUOVO INSIEME – nr. 57-58
Aprilie – Iunie 2015
Editorial
EVENTI / EVENIMENTE
Diego Brasioli: „La Romania è un esempio di integrazione interetnica in Europa” / „România este un exemplu de integrare interetnică în Europa”
Învăţământul în limba maternă, o prioritate pentru RO.AS.IT.
De Ziua Naţională a Republicii Italiene: „Italia în casele românilor”
Preşedintele României, Klaus Iohannis, în Italia
CULTURA’ / CULTURA
Nei 750 anni della nascita del grande poeta (prima parte). Il volto di Dante, questo “conosciuto “ / 750 de ani de la naşterea marelui poet Dante Alighieri. Chipul lui Dante, acest “cunoscut”
Despre VIAŢĂ ŞI TEATRU la Salonul cultural de la Casa d’Italia/ Su VITA E TEATRO al Salone culturale della Casa d’Italia
Personalităţi ale culturii româneşti: Familia Leonida
Museo d’Arte di Craiova / Muzeul de Artă din Craiova
Italia e Romania piὺ vicine dopo Ipoteşti
O carte, un Caiet… o provocare / Un libro, un Quaderno … una sfida
Salotto di Primavera / Salonul de Primăvară
SOCIETA’ / SOCIAL
Expo Milano 2015
Oglinda vie a apei / Lo specchio vivo dell’acqua
Asociaţia Italienilor din România –RO.AS.IT., o nouă recunoaştere oficială
Avem nevoie de teatru! Interviu cu actriţa Cristina Deleanu
La società degli spiccioli / O lume de doi bani
“Roma nun fa’ la stupida stasera”. File de jurnal
RICETTE/ REŢETE
NOTIZIE / ŞTIRI
Revista „Siamo di nuovo insieme” nr. 57-58
Aşteptăm articolele Dumneavoastră la următoarele adrese de e-mail:
siamodinouvoinsieme@roasit.ro, gabriela.tarabega@roasit.ro
EDITORIAL
Câteva considerente privind propunerile RO.AS.IT. pentru introducerea învățământului în limba maternă
Aderarea României la Uniunea Europeană, în anul 2007, a însemnat o recunoaștere a importantelor măsuri demoratice aplicate în țara noastră în ceea ce privește drepturile cetățenești, în general, și ale minorităților naționale în particular, drepturi legiferate prin Constituție, după anul 1989.
În acest sens, ca instrument juridic obligatoriu pentru fiecare stat care a aderat la uniunea europeană, încă din anul 1995 a fost elaborată de către consiliul europei, Convenția-cadru pentru protecția minorităților naționale.
Ea stipulează importante principii pragmatice ce trebuie urmate cu privire la drepturile democratice ale cetățenilor care aparțin minorităților naționale. Între acestea, dreptul fiecărui grup etnic, regional sau al unei colectivități minoritare, la folosirea limbii materne și al studiului în limba maternă.
Carta europeană a limbilor regionale sau minoritare este un alt document ce cuprinde prevederi clare cu privire la desfășurarea unei educații, a unui învățământ care să permită accesul etnicilor la studiul în limba maternă. Modalitățile de punere în practică sunt lăsate la latitudinea fiecărui stat, în funcție de specificul fiecărui sistem. Încă din anul 1993, comisia de la Veneția se ocupă de monitorizarea felului în care se aplică în fiecare țară prevederile ce duc la rezolvarea necesităților și cerințelor cetățenești. reprezentanții acestui organism au întâlniri cu reprezentanții minorităților și cu factorii de decizie și, pe baza celor constatate, trag periodic concluzii cu privire la progresele realizate și fac recomandări pentru eficientizarea implementării Cartei.
Începând cu anul 2013, românia a intrat în a doua etapă a monitorizării.
În ultimii ani, Asociația Italienilor din România – RO.AS.IT. a făcut demersuri constante în ceea ce privește folosirea limbii materne în cadrul comunității italiene, mai ales pentru introducerea claselor cu predare în limba maternă italiană în învățământul de stat. În acest sens, s-au avut în vedere recomandările făcute de cei care monitorizează aplicarea și respectarea acestor drepturi democratice ale cetățenilor, în speță comisia de la Veneția. nu în ultimul rând, în această preocupare s-a ținut cont de necesitățile și de cerințele pe plan local. Sunt convinsă că această preocupare va aduce în final un plus de valoare și va contribui la îmbogățirea bagajului spiritual al comunității italiene din România, din ce în ce mai numeroase în ultimii ani.
Stă mărturie și numărul mare de solicitări înregistrate anul trecut la înscrierea în clasa pregătitoare de la Liceul „Dante Alighieri”, când înscrierea nu a fost condiționată de testul de comunicare, iar școala a trebuit să îi accepte pe toți cei care și-au manifestat dorința de a urma acest tip de învățământ. testul de comunicare a fost introdus în acest an, fiind obligatoriu pentru o clasă cu un asemenea statut.
Ioana Grosaru
Președinte RO.AS.IT.
Drepturile de autor pentru materialele publicate pe platformele www.roasit.ro şi
http://romulussiremus.wordpress.com sau în publicaţiile Siamo di Nuovo Insieme şi Piazza Romana aparţin Asociaţiei Italienilor din România – RO.AS.IT. Preluarea parţiala sau integrală a acestor materiale nu se poate face decât cu acordul RO.AS.IT.